بررسی تطبیقی دیدگاه های، ابوعلی سینا، ابن خلدون و پیاژه درباره ارکان تربیت (هدف، برنامه، روش، معلم و دانش آموز)

پایان نامه
  • دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
  • نویسنده آذر اسدالهی
  • استاد راهنما منیره رضایی
  • سال انتشار 1393
چکیده

این تحقیق از نوع توصیفی– تحلیلی است که به بررسی تطبیقی دیدگاه های ابوعلی سینا ، ابن خلدون و پیاژه در مورد ارکان تربیت ( هدف ، برنامه ، روش ، معلم و دانش آموز ) می پردازد. روش استفاده شده ، روش بردی است که شامل توصیف ، تفسیر ، همجواری و مقایسه می باشد . سوالات تحقیق عبارتند از : 1 - دیدگاه ابوعلی سینا درمورد ارکان تربیت چیست؟ 2- دیدگاه ابن خلدون درمورد ارکان تربیت چیست ؟ 3- دیدگاه پیاژه در مورد ارکان تربیت چیست ؟ 4 - وجوه تشابه و تفاوت دیدگاه های ابوعلی سینا ، ابن خلدون و پیاژه در زمینه ارکان تربیت چیست؟ از کل یافته های تحقیق می توان نتیجه گیری کرد که هر یک از دانشمندان نگاهی خاص به ارکان تربیت داشته اند : ابوعلی سینا نگاهی فلسفی و عقل گرایانه ، ابن خلدون نگاهی جامعه شناسانه با رویکردی مذهبی و پیاژه نگاهی روان شناسانه و پژوهش محورانه دارد. دانشمندان جز در موارد ذیل ، در بقیه موارد در زمینه ی ارکان تربیت اتفاق و تشابه نظر جمعی نداشتند : هدف : تربیت اخلاقی– شکوفایی عقل و ادراکات – کسب مهارت های حرفه ای– ساختن جامعه سالم– پرورش بعد جسمانی (بهداشت) – پرورش بعد اجتماعی. برنامه: تناسب محتوا با فهم وتوانایی فردی دانش آموز- طبق مراحل تعلیم وتربیت– نقش حکومت دربرنامه– برنامه مبتنی بر یادگیری حرفه- برنامه درسی:خواندن ،نوشتن،حساب،اخلاق، منطق. روش : روش باید مبتنی بر فهم و درک ، مراحل تعلیم وتربیت، فعالیت و رغبت دانش آموزباشد – تاکید بر روش های آموزش گروهی ،تقلید از بزرگسالان ، تشویق ، بحث آزاد ، آموزش گام به گام ، تفکر منطقی و تاثیر ریشه ای آموزش های پیش از دبستان. معلم: توجه به تفاوت های فردی، درک و فهم ، علاقه و فعالیت دانش آموز – آموزش گام به گام - رعایت اعتدال در تشویق – الگو بودن معلم و والدین بهترین مربی دانش آموز . دانش آموز: درک توانایی های فردی – رعایت مراحل تعلیم و تربیت– تلاش برای رسیدن به جامعه سالم– انتخاب حرفه مورد علاقه - شرکت در فعالیت گروهی، تحقیق و مباحثه و میل به تقلید. واژه های کلیدی : بررسی تطبیقی،ابوعلی سینا،ابن خلدون،پیاژه ،ارکان تربیت،هدف،برنامه،روش ،معلم ودانش آموز.

منابع مشابه

بررسی دیدگاه فارابی ، ابن خلدون و بورکهارت درباره هنرهای اسلامی

خاستگاه اجتماعی و انسان شناسی هنرمندان و هنرهای سرزمین های اسلامی در گذشته، در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. اهمیت و ضرورت این تحقیق این است که بعضی از اندیشمندان معاصر خاستگاه اجتماعی هنرها در سرزمین های اسلامی را به بادیه نشینی نسبت داده اند. هدف از انجام این تحقیق این است که دیدگا ه نخستین تیتوس بورکهارت درباره ی خاستگاه اجتماعی و انسان شناسی هنر اسلامی در یک بررسی تطبیقی با دیدگاه ها...

متن کامل

بررسی تطبیقی آراء ابن سینا و ابن میمون درباره معاد

‌‌‌ابن سینا و ابن میمون هر دو از فیلسوفانی بوده‌‌‌‌اند که دغدغۀ اثبات عقلانی عقاید دینی خود را داشته‌اند. ‌‌‌ابن سینا از منظرِ اسلام معاد را در دو شکل روحانی و جسمانی می‌‌پذیرد، اما در نحوۀ پذیرش آن‌ها دو رویکرد متفاوت دارد. او معاد جسمانی را نه از طریق استدلال، بلکه به دلیل ایمانش به کلام اللّه می‌‌پذیرد و معاد روحانی را از طریق برهان اثبات می‌کند. او سیمای معاد و تمام ویژگی‌ها و اوصاف آن را روح...

متن کامل

بررسی تطبیقی دیدگاه ابن ‏سینا و ملاصدرا درباره فرایند ادراک عقلی

ادراکات عقلی همواره یکی از مسائل مورد توجه فلاسفه و حکمای مسلمان بوده است که با دیدگاههای مختلفی به تبیین آن پرداخته‏اند. ابن سینا و ملاصدرا ضمن اشتراک در برخی مبانی و مسایل علم و ادرک؛ به ویژه ادراکات عقلی، در پاره‏ای از مبانی و مسایل اختلاف نظر دارند. ابن‏سینا به تبع ارسطو با قائل شدن به نظریه تجرید معتقد است که جریان معرفت به ویژه ادراک عقلی به صورت مرحله به مرحله با حرکت از حس و گذر از خیال...

متن کامل

دیدگاه کارکنان دانشگاه تربیت معلم تهران درباره انگیزه های کاری

اعتقاد بر این است که انگیزه کارکنان، پایه های کارایی و اثربخشی سازمان را تشکیل می دهد. در نتیجه، مدیرانی که به موفقیت سازمان خود پایبند هستند باید برای شناخت عواملی که بیشترین انگیزه را درافراد ایجاد می کند تلاش کنند. تفاهم و توافق متقابل مدیران و کارکنان روی اهمیت و اولویت انواع مختلف انگیزه های کاری، زمینه لازم را برای اینکه هر دو طرف با رسیدن به اهداف خود در محیط کار احساس رضایت کنند فراهم م...

متن کامل

عرفان ابن سینا و یا نظر ابن سینا درباره عرفان

ابن سینا پزشک نامی عالم (Scientist) بزرگ و خلاصه رئیس فیلسوفان عالم اسلام است با اینکه در قرون وسطی زندگی می کرده ولی هرگز روحیه واندیشه قرون وسطایی نداشته است او همچون فیلسوفان دوره تجدید حیات علمی و فرهنگی (رنسانس) مخالف هر نوع تحجر و تقلید بوده و سند درستی هر امری را عقل و تجربه می شناخته و با سعه صدر و دیدی فراتر از زمان و محیط خوئد با مسائل می نگریسته و برای انکار چیزی تا دلیل و برهان روشن...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023